(klik op de afbeelding om het werk groter te bekijken)
stuur een bericht naar de kunstenaar

Bakboordwiel van landingsgestel Lockheed F104 Starfighter (Bestelnr.KLU-91)

2020

Bakboordwiel van landingsgestel Lockheed F104 Starfighter.

Citroen DS derde neus 1968-75 (Bestelnr. A-3)

2020

De neus van het derde type Citroen DS gefabriceerd van 1968 tot 1975

Citroen DS eerste neus 1956-63 (Bestelnr. A1)

2020

De neus van het eerste type Citroen DS gefabriceerd van 1956 tot 1963

Citroen DS tweede neus 1963-67 (Bestelnr. A-2)

2020

De neus van het tweede type Citroen DS gefabriceerd van 1963 tot 1968

Consolidated PBY-5a Catalina 16-212 (Bestelnr. MLD-32)

2020

Dit toestel werd vanuit de USA in mei 1952 in dienst gesteld, overgevlogen naar Vliegkamp Valkenburg en ingedeeld bij squadron 8 (VSQ 8). Hierna werd het toestel overgevlogen naar het Marinevliegkamp Biak en ingedeeld bij squadron 321. In Nederlands Nieuw-Guinea (N.N.G.) werd de Catalina vooral voor patrouille- en transportvluchten ingezet. In januari 1954 werd het toestel teruggevlogen naar Valkenburg en weer ingedeeld bij VSQ 8. In augustus kreeg het toestel onderhoud bij Aviolanda. Het had op dat moment 2227 vlieguren gemaakt. Opererend vanaf Valkenburg, had het toestel als taak OSRD (OpSporings- en Redding Dienst) en het opleiden van vliegers voor de Catalina in N.N.G. Op 08-11-1954 werd de 16-212 voor het eerst ingezet voor een reddingsactie op de Noordzee. Op 17-06-1957 werd het toestel uit dienst gesteld met 2940 vlieguren. Het werd op 20-08-1957 in bruikleen overgedragen aan de gemeente Hoeven voor het “Bosbad Hoeven”. Daar werd het als bezienswaardigheid opgesteld bij het attractiepark. Momenteel wordt het toestel in het Nederlands Transport Museum gerestaureerd door de Stichting Neptune Associaton.

Hawker Hunter Mk4 (Bestelnr.KLU-130)

2020

Twee Hawker Hunters Mk4 van 322 SQN boven een eilandengroep van Nederlands Nieuw Guinea, beide met de vlag van Papoea Barat (West Papoea) op de staart. Deze twee Hunters, de N-110 en N-111 zijn de enige twee die kortstondig in 1962 met deze afbeelding op de staart gevlogen hebben.

Lockheed P2V7B Neptune (Bestelnr. MLD-81)

2020

De Lockheed P2V-7B met de registratie 208 van de Marine Luchtvaartdienst in Nederlands Nieuw-Guinea, afgebeeld tijdens het uitvoeren van een Kampongverkenningsvlucht. Het “kampongsein” van de kampong op het water, bestond uit twee witgeschilderde boomstammen. Hier staat het op veilig; geen vijandelijke activiteit.

North American P51-D mustang (Bestnr. CIV-70)

2020

0nderstel van de P51-D Mustang "Trusty Rusty)

RAF pilot.(Bestelnr.RAF-11)

2020

Spitfire Mk1 keert terug van schermutselingen boven "Het Kanaal" tijdens de slag om Engeland 1940

Vliegersopleiding AT6 Harvard. (Bestelnr RAF-40)

2020

Mijn vader tijdens zijn vliegersopleiding in Engeland (RAF Spitalgate, 1947)

Chance Vought F4U-4 Corsair oliekoeler en radiateur (Bestelnr. USA-52)

2019

Chance Vought F4U-4 Corsair oliekoeler en radiateur.(Dit paneel is onderdeel van een drieluik.2) Prijs als drieluik 450 euro.

Chance Vought F4U-4 Corsair uitlaat detail (Bestelnr. USA-51)

2019

Chance Vought F4U-4 Corsair uitlaat detail.(Dit paneel is onderdeel van een drieluik.3) Prijs als drieluik 450 euro

Hawker Hurricane (Bestelnr, RAF-30)

2019

Hawker Hurricane tijdens de start.

Martin Mariner PBM-5A (Bestelnr. MLD-61)

2019

De Martin Mariner PBM-5A van SQN 321, tijdens een Kampong verkenning vlucht in Nederlands Nieuw-Guinea (1957). Het vliegtuig vliegt langs de Hr.Ms. Evertsen F803. Deze Mariner P303 is verongelukt tijdens de ferryvlucht van Biak (NNG) naar Nederland, nabij Abadan in Iran (voorheen Perzië) dd. 10-9-1958.

North American F-86K Sabre (Bestelnr. KLU-40)

2019

De North American F-86K “Sabre” werd ook wel de "Kaasjager" genoemd. Deze vliegtuigen werden in het kader van de MDAP regeling geleverd en kwamen in Oktober 1955 aan In Nederland. Het was een goedaardig vliegtuig zonder kwade streken. Deze toestellen hebben tot 1964 gevlogen en zijn toen afgeschreven. Dit specifieke toestel staat in het Nationaal Militair Museum te Soesterberg.

North American P51D (bestelnr. KNIL-20)

2019

Het 122 Squadron van het KNIL werd vlak na de oorlog opgericht en werd uitgerust met P-51D Mustangs. Dit squadron werd gestationeerd in Medan op Noord Sumatra. Het kwam daar als vervanging voor het vertrekkende 60 Squadron van de RAF. De taken van dit squadron was luchtsteun geven aan de grondtroepen en het beveiligen van belangrijke verbindingswegen vanuit de lucht.

Twee Nederlandse F16's (Bestelnr.KLU-82)

2019

Twee vroege Nederlandse F16's boven Burg Hohenzollern.

Beechcraft AT-7 en Noorduyn AT-16 Harvard. (Bestelnr. KLU-120)

2018

Beechcraft AT-7 Van dit vliegtuig werden de eerste exemplaren in 1950 ontvangen uit Amerikaanse surplus-voorraden. De toestellen werden gebruikt voor de opleiding van bemanningsleden van meermotorige vliegtuigen en waren ingedeeld bij de AVOT (Aanvullende Vlieg Opleidingen Tweemotorigen) en later ook bij de TransVA en diens opvolger, het 334 squadron. De laatste Beechcrafts werden in 1959 afgevoerd van de sterkte. Noorduyn AT-16 Havard. Deze toestellen werden na de tweede wereldoorlog in grote aantallen overgenomen van diverse landen zoals Engeland, Zuid Afrika en Canada. De Harvards deden dienst bij de Voortgezette Vliegopleiding op Gilze-Rijen. In de loop van 1962 werden de toestellen buiten dienst gesteld.

Boeing AH-64D Apache (Bestelnr. KLU-71)

2018

Een Boeing AH-64D Apache van het Defensie Helikopter Commando (DHC) van de Koninklijke Luchtmacht vertrekt voor een missie in de provincie Uruzgan (Afghanistan).

Gloster Meteor Mk8 (Bestelnr. KLU-110)

2018

Twee Gloster Meteors Mk 8 van 326 SQN van de Koninklijke Luchtmacht boven het rivierengebied.

Hawker Seahawk FGA 50 (Bestelnr. MLD-140)

2018

Op dit schilderij is een rendez-vous te zien tussen de Seahawk 6-61 en de kruiser “Hr. Ms. De Zeven Provinciën” van de Koninklijke Marine. Tussen 1956 en 1964 heeft de Marine Luchtvaartdienst 22 stuks Seahawks van het type FGA50 in gebruik gehad. De vliegtuigen waren ingedeeld bij de Squadron 3 en 860, onder de nummers 6-50 tot 6-71, later omgenummerd naar 111 tot 131. Beide squadrons rouleerden tussen het vliegkamp Valkenburg en het vliegdekschip “Hr. Ms. Karel Doorman”. Het was de enige operationele straaljager die bij de Marine Luchtvaartdienst heeft gediend. De “Hr. Ms. De Zeven Provinciën” was een Nederlandse lichte kruiser van de Zeven Provinciën-klasse. Samen met het zusterschip “Hr. Ms. De Ruyter” waren ze reeds voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog op stapel gezet. Echter pas op 17 december 1953 wordt De Zeven Provinciën in dienst genomen. Het was de laatste kruiser die dienstdeed in de Nederlandse marine en in 1975 werd zij uit dienst genomen.

Stuurboord buitenmotor Lockhheed Constellation (Bestelnr. CIV-50)

2018

Stuurboord buitenmotor Lockhheed Constellation, Wright R-3350 turbo compound.

Curtiss P40N Warhawk (Bestelnr. USA-21)

2017

Curtiss P40N Warhawk

Enola Gay. (Bestelnr. USA-30)

2017

Onderhoudspersoneel voor de Boeing B29 Enola Gay; de bommenwerper die de atoombom op Hiroshima heeft laten vallen.

Hawker Seafury (Bestelnr. MLD-11)

2017

Hawker Seafury F. mk60    

Messersmith BF109-E (Bestelnr. DLD-10)

2017

Deze Messersmith is het toestel van de duitse luchtaas Helmut Wick

Northrop NF5-A (Bestelnr.KLU-100)

2017

Northrop NF5-A 

Pratt & Whitney R-1830 Twin Wasp (Bestelnr. CIV-30)

2017

Pratt & Whitney R-1830 Twin Wasp, reflectie in spinner van het vlieugtuig.

Pratt & Witney R 985 J Wasp (Bestelnr. CIV-40)

2017

Pratt & Witney R 985 J Wasp Stermotor van een Boeing Stearman

Republic P47-D Thunderbolt (Bestelnr. USA-40)

2017

Republic P47-D Thunderbolt

DC 3 Dakota (Bestelnr. CIV-20)

2016

Opgepoetste DC3 Dakota

Lockheed F104G Starfighter (Bestelnr. KLU-90)

2016

De Lockheed F- 104G Starfighter was het eerste supersonische vliegtuig van de Koninklijke Luchtmacht. De KLu ontving 120 eenzits en 18 tweezits Starfighters en waren in dienst van 1962 tot 1984.

North American AT6 Texan (Bestelnr. USA-10)

2016

North American AT6 Texan

Onderhoud aan een P40 Warhawk ( bestelnr. USA 20)

2016

Onderhouds personeel stelt de motor van een P40 Warhawk af.

Beechcraft TC45j Navigator (Bestelnr. MLD-40)

2015

Beechcraft TC-45j Navigator. Deze vliegtuigen hebben dienst gedaan bij de Marine Luchtvaartdienst van 1953 tot 1974. Zij werden gebruikt bij VSQ5 voor opleiding van vliegers, waarnemers en telegrafisten.  

Chance Vought F4U-4 Corsair (Bestelnr. USA-50)

2015

Chance Vought F4U-4 Corsair, (Dit paneel is onderdeel van een drieluik. 1) Prijs als drieluik 450 euro.

General Dynamics F16 (Bestelnr. KLU-80)

2015

De F-16 Fighting Falcon werd in de jaren 70 gekozen als opvolger van zowel de F104 Starfighter, als de NF-5 Freedom Fighter. Vliegbasis Leeuwarden (Squadron 322 en 323) werd in 1979 als eerste uitgerust met dit type waarna in de daarop volgende jaren ook vliegbases Twente en Volkel (Squadron 306-312 en 313). Bescherming van het grondgebied van het Koninkrijk der Nederlanden en deelname aan strategische luchtoperaties zijn de hoofdtaken van de F-16. De F-16’s hebben verschillende updates ondergaan en hebben geleid tot de versie die nu nog operationeel is. Na een lange en succesvol periode bij de Koninklijke Luchtmacht zal hij medio 2023 uit gefaseerd worden.

Lockheed PV-2 Harpoon (Bestelnr. MLD-100)

2015

Lockheed PV-2 Harpoon  De MLD hoopte rond 1950 beschikking te krijgen over de Lockheed P2V-5 Neptunes. Indertijd was dit type het modernste vliegtuig op het gebied van onderzeeboot-bestrijding. Dit toestel was toen echter op korte termijn niet beschikbaar zodat er door de Verenigde Staten als tussenoplossing 18 stuks PV-2 Harpoons aan de MLD ter beschikking werden gesteld. Tussen september en november 1951 arriveerden de 18 Harpoons gefaseerd op vliegkamp Valkenburg. Door gemis aan diverse elektronische apparatuur bleek de Harpoon echter niet echt geschikt voor onderzeeboot bestrijding en werd daarom begin 1954 vervangen door de Lockheed P2V-5 Neptune. De Harpoon werd bij VSQ8 tot 1955 gebruikt voor OSRD (opsporing en redding) vluchten. In de periode 1955 – 1956 werden de Harpoons na een algehele revisie overgedragen aan Portugal.

Martin PBM-5a Mariner (Bestelnr. MLD-60)

2015

Dit amfibievliegtuig was in dienst bij het VSQ 8 en het VSQ 321 van de Marine Luchtvaartdienst, van 1955 tot 1959. Het was gestationeerd op vliegkamp Valkenburg en op Vliegveld Boroekoe op het eiland Biak. De Mariner was de mindere van zijn voorganger, de Catalina. Van de 17 Mariners in dienst bij de MLD verongelukten er 6, de meeste met dodelijke afloop. Ze kreeg dan ook de bijnaam “the Crew Killer.

Republic F84F Thunderstreak. (Bestelnr. (KLU-51)

2015

Deze Republic F84F “Thunderstreak” met de Amerikaanse registratie FS- 708, werd in januari 1956 van de United States Air Force overgenomen. Tijdens schietoefeningen op Vlieland kreeg dit toestel motorproblemen en verongelukte in de Eierlands polder op Texel in Mei 1966, waarbij de vlieger om het leven kwam.

Supermarine Spitfire Mk9 (Bestelnr. KLU-10)

2015

De Supermarine Spitfire Mk9. Deze Spitfire werd in 1948 aangekocht door de Koninklijke Luchtmacht en ingedeeld bij 322 SQN met registratie H-25 in Nederlands-Indië. Na terugkeer in Nederland werd het ingedeeld bij de Nederlandse 'Jacht Vlieg School'. Na een landingsongeval in November 1949 ging ze naar Fokker voor reparaties. In April 1951 kreeg ze de registratie 3W-17 en vervolgens in 1953 buiten dienst gesteld.

Aerospatiale Alouette III (Bestelnr. (KLU-60)

2014

De Aerospatiale Alouette III werd door de Koninklijke Luchtmacht ingezet voor de Landmacht ten behoeve van verkenningsvluchten en artillerie-vuurleiding. Tevens werden verbindings- en transporttaken met dit type uitgevoerd.

Boeing AH-64D (bestelnr. KLU-70)

2014

De Boeing AH-64D “Apache” Gevechtshelikopter is in de jaren ’70 ontwikkeld in opdracht van de US Army. Geleerde lessen uit Vietnam moesten verwerkt worden in het ontwerp (als een verlengde van de AH-1 “Cobra”), maar vooral was er vraag naar een systeem dat een antwoord had op het vraagstuk van de Sovjet-opmars over de Duitse Laagvlakten. Snel zware- en een veelvoud van wapens op een plaats te kunnen brengen tegen Sovjet pantserlegers, die daar een doorbraak zouden proberen te forceren. Na de periode van de Koude Oorlog heeft de Apache helikopter effectief gediend in praktisch alle conflicten waar de Westerse wereld bij betrokken was. Hierbij veelal de rol vervullend van sensor platform en directe ondersteuning van de troepen op de grond. De Apache helikopter heeft zich in Afghanistan vele malen bewezen als onmisbaar en laatste redmiddel voor grondtroepen in nood. Ook in Mali beschermde de Apache helikopter (onder VN-vlag) de verschillende Nationaliteiten die “blauwhelmen” leverden aan de missie MINUSMA, om een bijdrage te leveren aan de stabiliteit van het land.

Curtiss P40N Warhawk (Bestelnr. KNIL-10)

2014

De Curtiss P40N Warhawk Wham Bam! met registratienummer C3-503 was een jager die in dienst was bij het 120 SQN van het ML-KNIL tussen 1944 en 1949 in Nederlands Oost Indië.

General Dynamics F16 (Bestelnr. KLU-81)

2014

General Dynamics F16

Grumman S2F Tracker (Bestelnr. MLD-70)

2014

De Grumman S-2 Tracker, in dienst van 1960-1971, was een langeafstandspatrouillevliegtuig. Het was bestemd voor onderzeebootopsporing en bestrijding. Het toestel opereerde vanaf het vliegkampschip Karel Doorman, vliegkamp Valkenburg en Vliegveld Hato op Curaçao.

Grumman S2F Tracker (Bestelnr. MLD-71)

2014

De Grumman S-2 Tracker, in dienst van 1960-1971, was een langeafstandspatrouillevliegtuig. Het was bestemd voor onderzeebootopsporing en bestrijding. Het toestel opereerde vanaf het vliegkampschip Karel Doorman, vliegkamp Valkenburg en Vliegveld Hato op Curaçao.

Hawker Seafury 6-8 (Bestelnr. MLD-10)

2014

De Hawker Seafury, een deklandingsjager, was in gebruik op het vliegkampschip “Hr. Ms. Karel Doorman” en gestationeerd op Vliegkamp Valkenburg in de jaren '50. Het op dit schilderij afgebeelde vliegtuig verongelukte na een noodlottig ongeval op 24 oktober 1955 op Vliegkamp Valkenburg.

Lockheed P2V5 Neptune (Bestelnr. MLD-50)

2014

De Lockheed P2V-5 “Neptune” was een lange afstand bommenwerper en was gestationeerd op vliegkamp Valkenburg. Het werd gebruikt in de jaren 1954 tot 1960 als patrouillevliegtuig, voor opsporing en redding vluchten en voor onderzeebootbestrijding. (Dit vliegtuig werd in deze periode gevlogen door mijn vader)

Lockheed P2V7B Neptune (Bestelnr. MLD-80)

2014

De Lockheed P2V7B Neptune opereerde vanaf vliegveld Boroekoe op het eiland Biak op Nederlands Nieuw-Guinea. Het werd in de jaren 1961-1962 gebruikt als patrouillevliegtuig en als gevechtsvliegtuig. Dit vliegtuig was speciaal voor Nederlands Nieuw-Guinea uitgerust met een gevechtsneus.

PBY-5A Consolidated Catalina (Bestelnr. MLD-30)

2014

De PBY-5A Catalina vliegboot (amfibisch vliegtuig) opereerde vanaf de waterbasis Sorido te Biak 1953-1957, een eiland in Nederlands Nieuw-Guinea. Het werd gebruikt als patrouillevliegtuig en voor transport en redding vluchten.

Chance Vought F4U-4 Corsair (Bestelnr. CIV-60)

2013

Chance Vought F4U-4 Corsair Red Bull

Fairey Firefly NF .Mk.V (Bestelnr. MLD-20)

2013

In 1955 werd squadron 7 opgericht om dienst te doen in Nederlands Nieuw-Guinea en gestationeerd op vliegveld Boroekoe op het eiland Biak. Voornaamste taak waren patrouillevluchten en optreden tegen Indonesische infiltrerende vliegtuigen. Deze Fireflies werden voorzien van de registraties 005 t/m 017 met op het staartvlak de letter “B” van Biak. In december 1961 werd squadron 7 buiten dienst gesteld en afgeschreven. Dit specifieke vliegtuig met de registratie 016 werd na de soevereiniteitsoverdracht met Indonesië in brand gestoken zodat het niet in verkeerde handen zou vallen.

Republic F84F Thunderstreak. (Bestelnr. (KLU-50)

2011

De Republic F84F Thunderstreak is een in Amerika gebouwde straaljager. Dit type heeft bij de Koninklijke Luchtmacht van 1955 tot 1970 dienstgedaan als luchtverdediging jager in de tijd van de koude oorlog. In de jaren ’50 en ’60 gold de “Streak” als de ruggengraat van de Tactische luchtstrijdkrachten van de NAVO en ons land in het bijzonder. Op 21 december 1970 vond de laatste officiële vlucht met een KLu “Streak” plaats. Daarna kregen diverse machines nog een nieuwe carrière als poortwachter en instructietoestel. Het hier geschilderde vliegtuig vliegt nog met de oude kleuren dat tot 1959 gevoerd werd, na 1959 vlogen alle “Tunderstreaks” in camouflagekleuren.

Supermarine Spitfire Mk5 (bestelnr, RAF-10)

2011

Supermarine Spitfire MK5 (clipped wings)

Lockheed T33-A (Bestelnr.KLU-30)

2010

De Lockheed T33-A werd voornamelijk gebruikt als trainingsvliegtuig bij aanvankelijk 313 SQN op vliegbasis Volkel en later bij de Transitie Vlieg Opleiding op de vliegbases Woensdrecht en Twente.

Republic F84E Thunderjet (Bestelnr. KLU-20)

2009

In 1951 ontving de Koninklijke Luchtmacht uit Amerika 186 van deze Thunderjets. Door zijn vorm werd hij het vliegende colaflesje genoemd. Deze jagers zijn in 1956 buiten dienst gesteld.

Supermarine Spitfire Mk9 (Bestelnr, RAF-20)

2003

Supermarine Spitfire MK 9 

Fairey Firefly Nose (Bestelnr. MLD-21)

1996

De neus van de Fairey Firefly 016. Voor de laatste operationele vluchten werd de neus van dit vliegtuig kleurrijk opgeschilderd met een haaienbek. Hierna werden deze vliegtuigen afgeschreven.

AT6-Harvard (Bestelnr. CIV-10)

1993

De neus van een North American AT-6 Harvard, een vliegtuig dat in de jaren '30 is ontwikkeld en in vele landen gebruikt werd als lesvliegtuig. Nog steeds in gebruik bij veel luchtvaartenthousiasten.

Lockheed SP2H Neptune (Bestelnr. MLD-90)

1992

De Lockheed SP2H Neptune was gestationeerd op vliegkamp Valkenburg in de jaren 1962-1982. Het werd gebruikt als patrouillevliegtuig, voor opsporing, reddingsvluchten en voor onderzeebootbestrijding. Na hun dienst in Nederland Nieuw-Guinea werd het type geüpdatet van P2V-7B naar SP-2H. (Dit vliegtuig werd in deze periode gevlogen door mijn vader)