(klik op de afbeelding om het werk groter te bekijken)
stuur een bericht naar de kunstenaar

Lockheed P2V7B Neptune (Bestelnr. MLD-81)

2020

De Lockheed P2V-7B met de registratie 208 van de Marine Luchtvaartdienst in Nederlands Nieuw Guinea op Kampongverkenningsvlucht. Het kampongsein van de kampong op het water, bestaande uit twee wit geschilderde boomstammen, staat hier op veilig; geen vijandelijke aktiviteit.            

Chance Vought F4U-4 Corsair oliekoeler en radiateur (Bestelnr. USA-52)

2019

Chance Vought F4U-4 Corsair oliekoeler en radiateur.(Dit paneel is onderdeel van een drieluik.2) Prijs als drieluik 450 euro.

Chance Vought F4U-4 Corsair uitlaat detail (Bestelnr. USA-51)

2019

Chance Vought F4U-4 Corsair uitlaat detail.(Dit paneel is onderdeel van een drieluik.3) Prijs als drieluik 450 euro

Hawker Hurricane (Bestelnr, RAF-30)

2019

Hawker Hurricane tijdens de start.

Martin Mariner PBM-5A (Bestelnr. MLD-61)

2019

De Martin Mariner PBM-5A van SQN 321 op kampong verkenning in Nederlands Nieuw Guinea (1957) Hierbij een ontmoeting met de Hr.Ms. Evertsen F803. Deze Mariner P303  is verongelukt tijdens een ferryvlucht  van Biak (NNG) naar Nederland bij Abadan Iran (voorheen Perzie) dd 10-9-1958

North American F-86K Sabre (Bestelnr. KLU-40)

2019

North American F-86K Sabre. Oook wel "Kaasjager" genoemd. Deze vliegtuigen werden in het kader van de MDAP regeling geleverd en kwamen in Oktober 1955 aan In Nederland. Het was een goedaardig vliegtuig zonder kwade streken. Deze toestellen hebben tot 1964 gevlogen en werden toen afgeschreven. Dit specifieke toestel staat in het Militair Museum te Soesterberg.

North American P51D (bestelnr. KNIL-20)

2019

Het 122 Squadron van het KNIL werd vlak na de oorlog opgericht en werd uitgerust met P-51D Mustangs, Dit squadron werd gestationeerd in Medan op Noord Sumatra waar het de vertrekkende  60 Squadron van de RAF afloste. De taken van dit squadron was luchtsteun geven aan de grondtroepen en het beveiligen van belangrijke verbindingswegen vanuit de lucht. (bron Wikipedia)

Twee Nederlandse F16's boven Burg Hohenzollern. (Bestelnr.KLU-82)

2019

Twee vroege Nederlandse F16's boven Burg Hohenzollern.

Beechcraft AT-7 en Noorduyn AT-16 Harvard. (bestelnr. KLU-120)

2018

Beechcraft AT-7 De eerste exemplaren werden in 1950 ontvangen uit Amerikaanse surplus-voorraden. De toestellen werden gebruikt voor de opleiding van bemanningsleden van meermotorige vliegtuigen en waren ingedeeld bij de AVOT (Aanvullende Vlieg Opleidingen Tweemotorigen) en later ook bij de TransVA en diens opvolger, het 334 squadron. De laatste Beechcrafts werden in 1959 afgevoerd van de sterkte.  Noorduyn AT-16 Havard. Deze toestellen werden na de tweede wereldoorlog in grote aantallen overgenomen van diverse landen zoals Engeland, Zuid Afrika en Canada. De Harvards deden dienst bij de Voortgezette Vliegopleiding op Gilze-Rijen.  In de loop van 1962 werden de toestellen buiten dienst gesteld.

Boeing AH-64D Apache (bestelnr. KLU-71)

2018

Een nederlandse Boeing AH-64D Apache tijdens de start in Afganistan

Gloster Meteor Mk8 (Bestelnr. KLU-110)

2018

Twee Gloster Meteors Mk 8 van 326 SQN van de Koninklijke Luchtmacht boven het rivierengebied.

Hawker Seahawk FGA 50 (Bestelnr. MLD-140)

2018

Hawker Seahawk FGA 50 Op dit schilderij is een rendezvous te zien tussen de Seahawk 6-61en de kruiser ‘De Zeven Provinciën’ van de Koninklijke Marine. De Koninklijke Marine heeft van 1956 tot en met 1964 Seahawks van het type FGA50 in gebruik gehad. Er zijn 22 toestellen gekocht. De vliegtuigen waren ingedeeld bij de Squadron 3 en 860, onder de nummers 6-50 tot 6-71, later omgenummerd naar 111 tot 131. Beide squadrons rouleerden tussen het vliegkamp Valkenburg en het vliegdekschip Karel Doorman. Het was de enige straaljager die de Koninklijke Marine in bezit heeft gehad. (bron Wikipedia) De Hr. Ms. De Zeven Provinciën (C802) was een Nederlandse lichte kruiser van de De Zeven Provinciënklasse die samen met het zusterschip Hr. Ms. De Ruyter voor de Tweede Wereldoorlog op stapel waren gezet. Pas op 17 december 1953 wordt De Zeven Provinciën in dienst genomen. Het was de laatste kruiser die dienstdeed in de Nederlandse marine, in 1975 werd zij uit dienst genomen. (bron Wikipedia)  

Stuurboord buitenmotor Lockhheed Constellation (Bestelnr. CIV-50)

2018

Stuurboord buitenmotor Lockhheed Constellation, Wright R-3350 turbo compound.

Boeing B29 Enola Gay (Bestelnr. USA-30)

2017

Ground crew voor de Boeing B29 Enola Gay, De bommenwerper die de atoombom op Hiroshima heeft laten vallen.

Curtiss P40N Warhawk (Bestelnr. USA-21)

2017

Curtiss P40N Warhawk

Hawker Seafury (Bestelnr. MLD-11)

2017

Hawker Seafury F. mk60    

Messersmith BF109-E Bestelnr. DLD-10

2017

Deze Messersmith is het toestel van de duitse luchtaas Helmut Wick

Northrop NF5-A (Bestelnr.KLU-100)

2017

Northrop NF5-A 

Pratt & Whitney R-1830 Twin Wasp (Bestelnr. CIV-30)

2017

Pratt & Whitney R-1830 Twin Wasp, reflectie in spinner van het vlieugtuig.  

Pratt & Witney R 985 J Wasp (Bestelnr. CIV-40)

2017

Pratt & Witney R 985 J Wasp Stermotor van een Boeing Stearman

Republic P47-D Thunderbolt (Bestelnr. USA-40)

2017

Republic P47-D Thunderbolt

Curtiss P40N Warhawk ground crew (Bestelnr. USA-20)

2016

Onderhoudsploeg stelt de motor van een Curtiss P40 Warhawk af

DC 3 Dakota (Bestelnr. CIV-20)

2016

Opgepoetste DC3 Dakota

Lockheed F104G Starfighter (Bestelnr. KLU-90)

2016

De Lockheed F- 104G Starfighter was het eerste supersonische vliegtuig van de Koninklijke Luchtmacht. De KLu ontving 120 eenzits en 18 tweezits Starfighters en waren in dienst van 1962 tot 1984.

North American AT6 Texan (Bestelnr. USA-10)

2016

North American AT6 Texan

Beechcraft TC45j Navigator (Bestelnr. MLD-40)

2015

Beechcraft TC-45j Navigator. Deze vriegtuigen hebben dienst gedaan bij de Marine Luchtvaartdienst van 1953 tot 1974 zij werden gebruikt bij VSQ5 voor opleiding van vliegers, waarnemers en telegrafisten.    

Chance Vought F4U-4 Corsair (Bestelnr. USA-50)

2015

Chance Vought F4U-4 Corsair, (Dit paneel is onderdeel van een drieluik. 1) Prijs als drieluik 450 euro.

General Dynamics F16 (Bestelnr. KLU-80)

2015

De F-16 Fighting Falcon werd in de jaren 70  gekozen tot de opvolger van de F104 Starfighter en de NF-5 Freedom Fighter. Vliegbasis Leeuwarden (Squadron  322 en 323) werd als eerste in 1979 uitgerust met dit type waarna in de daarop volgende jaren ook vliegbasis Twente en Volkel (Squadron 306-312 en 313)  met de F-16 werd uitgerust. Deelname aan strategische luchtoperaties zijn de hoofdtaken van de F-16. De F-16’s hebben verschillende updates ondergaan en hebben geleid tot de versie die nu nog operationeel is. Na een succesvol gebruik bij de Luchtmacht is hij nu aan het eind van zijn carrière gekomen.

Lockheed PV-2 Harpoon (Bestelnr. MLD-100)

2015

Lockheed PV-2 Harpoon  De MLD hoopte rond 1950 beschikking te krijgen over de Lockheed P2V-5 Neptunes. Indertijd was dit type het modernste vliegtuig op het gebied van onderzeeboot-bestrijding. Dit toestel was toen echter op korte termijn niet beschikbaar zodat er door Amerika als tussenoplossing 18 stuks PV-2 Harpoons aan de MLD ter beschikking werden gesteld. Tussen september en november 1951 arriveerde gefaseerd de 18 Harpoons op  vliegveld Valkenburg. Door gemis aan diverse elektronische apparatuur bleek de Harpoon niet echt geschikt voor onderzeeboot bestrijding en werd daarom begin 1954 vervangen door de Lockheed P2V-5 Neptune. De Harpoon werd bij VSQ8 tot 1955 gebruikt voor OSRD (opsporing en redding) vluchten. In de periode 1955 – 1956 werden de Harpoons na algehele revisie overgedragen aan Portugal.

Martin PBM-5a Mariner (Bestnr. MLD-60)

2015

Martin PBM-5a Mariner Dit amfibi vliegtuig was in dienst bij VSQ8 en VSQ321 van de Mariner Luchtvaartdienst van 1955 tot 1959 en gestationeerd op vliegveld Valkenburg en op Vliegveld Boroekoe op het eiland Biak. De Mariner was niet erg succesvol zoals zijn voorganger de Catalina. Van de 17 Mariners verongelukte er 6, de meeste met dodelijke afloop en kreeg dan ook de reputatie van "the Crew killer"  

Republic F84F Thunderstreak. (Bestelnr. (KLU-51)

2015

Deze Repuplic F84F Thunderstreak met de Amerikaanse registratie FS- 708, werd in januari 1956 van de United States Air Force overgenomen. Tijdens schietoefeningen op Vlieland kreeg dit toestel motorproblemen en verongelukte in de Eierlandse polder op Texel in Mei 1966, waarbij de vlieger om het leven kwam.

Supermarine Spitfire Mk9 (Bestelnr. KLU-10

2015

Supermarine Spitfire Mk9. In 1948 werd deze Spitfire aangekocht door de Koninklijke Luchtmacht waar het vliegtuig werd ingedeeld bij 322 SQN met registratie H-25 in Nederlands-Indie. Na terugkeer in Nederland werd het ingedeeld bij de Nederlandse 'Jacht Vlieg School'. Na een landingsongeval in November 1949 ging ze naar Fokker voor reparaties.  In April 1951 krijgt ze de registratie 3W-17 en word in 1953 buiten dienst de gesteld.

Aerospatiale Alouette III (Bestelnr. (KLU-60)

2014

De Aerospatiale Alouette III werd door de Koninklijke Luchtmacht ingezet voor de Landmacht ten behoeve van verkenningsvluchten en artillerie-vuurleiding. Tevens werden verbindings- en transporttaken met dit type uitgevoerd.

Boeing AH-64D (bestelnr. KLU-70)

2014

De Boeing AH-64D “Apache” Gevechtshelikopter is oorspronkelijk ontworpen om op de Duitse laagvlakten oprukkende Russische tanks en legereenheden aan te vallen en uit te schakelen. In alle conflicten vanaf de tweede Golfoorlog een cruciale rol gespeeld als wapensysteem ten behoeve van “Close Air Support” (ook binnen de Nederlandse krijgsmacht).
De Apache heeft zich in Afghanistan vele malen bewezen als onmisbaar en laatste redmiddel voor grondtroepen in nood.
Ook nu in Mali beschermt de Apache onder VN-vlag de vele verschillende Nationaliteiten die “blauwhelmen” leveren om een bijdrage te leveren aan de stabiliteit van het land.

Curtiss P40N Warhawk (Bestelnr. KNIL-10)

2014

De Curtiss P40N Warhawk Wham Bam! mer registratienummer C3-503 was een jager die in dienst was bij het 120 SQN van het ML-KNIL 1944-1949 in Nederlands Oost Indie.

General Dynamics F16 (Bestelnr. KLU-81)

2014

General Dynamics F16

Grumman S2F Tracker (Bestelnr. MLD-70)

2014

De Grumman S-2 Tracker  1960-1971 was een langeafstandspatrouillevliegtuig bestemd voor de onderzeebootopsporing en bestrijding. Het toestel  werd gebruikt vanaf het vliegkampschip Karel Doorman, vliegveld Valkenburg en Vliegveld Hato op Curacao.

Grumman S2F Tracker (Bestelnr. MLD-71)

2014

De Grumman S-2 Tracker 1960-1971 was een langeafstandspatrouillevliegtuig bestemd voor de onderzeebootopsporing en bestrijding. Het toestel  werd gebruikt vanaf het vliegkampschip Karel Doorman, vliegveld Valkenburg en Vliegveld Hato op Curacao.

Hawker Seafury 6-8 (Bestelnr. MLD-10)

2014

Hawker Seafury, een deklandingsjager, gebruikt op het vliegkampschip Karel Doorman en gestationeerd op Vliegveld Valkenburg in de jaren '50. Dit specifieke vliegtuig verongelukte na een noodlottig ongeval op 24 oktober 1955 op Vliegveld Valkenburg.

Lockheed P2V5 Neptune (Bestelnr. MLD-50)

2014

De Lockheed P2V-5 Neptune was een lange afstand bommenwerper en was gestationeerd op vliegveld Valkenburg. Het werd gebruikt in de jaren 1954 tot 1960 als patrouille vliegtuig, voor opsporing en reddingsvluchten en voor onderzeebootbestrijding. (Dit vliegtuig werd in deze perode gevlogen door mijn vader)

Lockheed P2V7B Neptune (Bestelnr. MLD-80)

2014

Lockheed P2V7B Neptune werd gebruikt op de vliegveld Boroekoe op het eiland Biak op Nederlands Nieuw Guinea.  Het werd gebruikt als patrouille vliegtuig en als gevechtsvliegtuig.  Dit in de jaren 1961-1962. Dit vliegtuig was speciaal voor Nederlands Nieuw Guinea uitgerust met een gevechtsneus.

PBY-5A Consolidated Catalina (Bestelnr. MLD-30)

2014

De PBY-5A Catalina vliegboot (amfibie) werd gebruikt vanaf de waterbasis Sorido te Biak 1953-1957, een eiland in Nederlands Nieuw Guinea.  Het werd gebruikt als patrouille vliegtuig en voor  transport en reddingsvluchten.

Chance Vought F4U-4 Corsair (Bestelnr. CIV-60)

2013

Chance Vought F4U-4 Corsair Red Bull

Fairey Firefly NF .Mk.V (Bestelnr. MLD-20)

2013

In 1955 werd squadron 7 opgericht om dienst te doen in Nederlands Nieuw-Guinea en gestationeerd op vliegveld Boroekoe Biak, met als voornaamste taak patrouillevluchten en optreden tegen Indonesische infiltrerende vliegtuigen.
Deze Fireflies werden voorzien van de registraties 005 t/m 017 met op het staartvlak de letter “B” van Biak. In december 1961 werd squadron 7  buiten dienst gesteld en afgeschreven.  Dit Specifieke vliegtuig met de registratie 016 werd na de soevereiniteitsoverdracht met Indonesië in brand gestoken zodat het niet in verkeerde handen zou vallen.

Republic F84F Thunderstreak. (Bestelnr. (KLU-50)

2011

De Republic F84F Thunderstreak, een in Amerika gebouwde  straaljager. Dit type heeft van 1955 tot 1970 dienst gedaan als luchtverdedigings jager in de tijd van de koude oorlog. In de jaren ’50 en ’60 gold de “Streak” als de ruggegraat van de Taktische luchtstrijdkrachten van de NAVO en ons land in het bijzonder. Op 21 december 1970 vond de laatste officiele vlucht met een KLU “Streak” plaats. Daarna kregen diverse machines nog een nieuwe carrière als poortwachter en instructietoestel. Het hier geschilderde vliegtuig vliegt nog met de oude kleuren dat tot 1959 gevoerd werd, na 1959 vlogen alle “Tunderstreaks” in camouflagekleuren  

Supermarine Spitfire Mk5 (bestelnr, RAF-10)

2011

Supermarine Spitfire MK5  (clipped wings)

Lockheed T33-A (Bestelnr.KLU-30)

2010

De Lockheed T33-A werd voornamelijk gebruikt als trainingsvliegtuig bi aanvankelijk 313 SQN op Volkel en later bij de Transitie Vlieg Opleiding op Woensdrecht en Twente.

Republic F84E Thunderjet (bestelnr. KLU-20)

2009

Uit Amerika ontving de Luchtmacht in 1951,  186 van deze Thunderjets. Door zijn vorm werd hij het vliegende cola flesje genoemd.deze jagers zijn in 1956 buiten dienst gesteld.

Supermarine Spitfire Mk9 (Bestelnr, RAF-20)

2003

Supermarine Spitfire MK 9 

Fairey Firefly Nose (Bestelnr. MLD-21)

1996

De neus van de Fairey Firefly 016. Voor de laatste vluchten werd de neus van dit vliegtuig kleurrijk opgeschilderd met een haaienbek. Hierna werden deze vliegtuigen afgeschreven.

AT6-Harvard (Bestelnr. CIV-10)

1993

De neus van een North American AT-6 Harvard, een vliegtuig dat in de jaren '30 is ontwikkeld, en in vele landen gebruikt werd als lesvliegtuig en nog steeds gevlogen wordt bij veel luchtvaartenthousiasten.

Lockheed SP2H Neptune (Bestelnr. MLD-90)

1992

De Lockheed SP2H Neptune was gestationeerd op vliegveld Valkenburg in de jaren 1962-1982. Het werd gebruikt als patrouille vliegtuig, voor opsporing, reddingsvluchten en voor onderzeebootbestrijding. Na hun dienst in Nederland Nieuw Guinea werd het type geupdate van P2V-7B naar SP-2H (Dit vliegtuig werd in deze periode gevlogen door mijn vader)