Vliegtuigen van De Marine Luchtvaartdienst

uit 1992 tot 2024 (klik op de afbeelding om het werk groter te bekijken)
stuur een bericht naar de kunstenaar

Lockheed Hudson (Bestelnr. MLD-160)

2023

Een "Lockheed Hudson" van No.320 SQN. De Hudsons waren in gebruik van 1940 tot 1943 bij Royal Dutch Naval Air Service, RAF Coastal Command. Deze toestellen werden oa.gebruikt voor konvooi bescherming en  voor strikes op de Duitse scheepvaart in de Nederlandse kustwateren.

Brequet Atlantic en Beechcraft TC45 (Bestelnr. MLD-150)

2021

Een Brequet Atlantic en een Beechcraft TC45 vliegen in formatie. De negen Brequet Atlantic's waren gestationeerd op vliegveld Valkenburg bij SQN 321 in de jaren 1969 tot 1985. Ze werden gebruikt als patrouillevliegtuig, voor opsporing, reddingsvluchten en voor onderzeebootbestrijding. De zes Beechcraft TC-45j Navigators waren ook gestationeerd op vliegveld Valkenburg bij SQN 5  in de jaren 1953 tot 1974 voor de opleiding van vliegers, waarnemers en telegrafisten.

Martin PBM5-a Mariner (Bestelnr. MLD-62)

2024

Twee Martin PBM5-a Mariners boven Nederlands Nieuw Guinea. Beide toestellen waren van SQN 321. In de jaren 1950-1960 werd de Martin PBM-5A Mariner door de Koninklijke Marine aangeschaft om dienst te doen in Nederlands Nieuw Guinea. Specifiek gericht tegen de dreiging van de Indonesische infiltraties.  

Martin PBM-5a Mariner (Bestelnr. MLD-60)

2015

Dit amfibievliegtuig was in dienst bij het VSQ 8 en het VSQ 321 van de Marine Luchtvaartdienst, van 1955 tot 1959. Het was gestationeerd op vliegkamp Valkenburg en op Vliegveld Boroekoe op het eiland Biak. De Mariner was de mindere van zijn voorganger, de Catalina. Van de 17 Mariners in dienst bij de MLD verongelukten er 6, de meeste met dodelijke afloop. Ze kreeg dan ook de bijnaam “the Crew Killer.

Martin Mariner PBM-5A (Bestelnr. MLD-61)

2019

De Martin Mariner PBM-5A van SQN 321, tijdens een Kampong verkenning vlucht in Nederlands Nieuw-Guinea (1957). Het vliegtuig vliegt langs de Hr.Ms. Evertsen F803. Deze Mariner P303 is verongelukt tijdens de ferryvlucht van Biak (NNG) naar Nederland, nabij Abadan in Iran (voorheen Perzië) dd. 10-9-1958.

Consolidated PBY-5a Catalina 16-212 (Bestelnr. MLD-32)

2020

Dit toestel werd vanuit de USA in mei 1952 in dienst gesteld, overgevlogen naar Vliegkamp Valkenburg en ingedeeld bij squadron 8 (VSQ 8). Hierna werd het toestel overgevlogen naar het Marinevliegkamp Biak en ingedeeld bij squadron 321. In Nederlands Nieuw-Guinea (N.N.G.) werd de Catalina vooral voor patrouille- en transportvluchten ingezet. In januari 1954 werd het toestel teruggevlogen naar Valkenburg en weer ingedeeld bij VSQ 8. In augustus kreeg het toestel onderhoud bij Aviolanda. Het had op dat moment 2227 vlieguren gemaakt. Opererend vanaf Valkenburg, had het toestel als taak OSRD (OpSporings- en Redding Dienst) en het opleiden van vliegers voor de Catalina in N.N.G. Op 08-11-1954 werd de 16-212 voor het eerst ingezet voor een reddingsactie op de Noordzee. Op 17-06-1957 werd het toestel uit dienst gesteld met 2940 vlieguren. Het werd op 20-08-1957 in bruikleen overgedragen aan de gemeente Hoeven voor het “Bosbad Hoeven”. Daar werd het als bezienswaardigheid opgesteld bij het attractiepark. Momenteel wordt het toestel in het Nederlands Transport Museum gerestaureerd door de Stichting Neptune Associaton.

Consolidated PBY-5A Catalina (Bestelnr. MLD-31)

2018

Consolidated PBY-5A Catalina

PBY-5A Consolidated Catalina (Bestelnr. MLD-30)

2014

De PBY-5A Catalina vliegboot (amfibisch vliegtuig) opereerde vanaf de waterbasis Sorido te Biak 1953-1957, een eiland in Nederlands Nieuw-Guinea. Het werd gebruikt als patrouillevliegtuig en voor transport en redding vluchten.

Hawker Seahawk FGA 50 (Bestelnr. MLD-140)

2018

Op dit schilderij is een rendez-vous te zien tussen de Seahawk 6-61 en de kruiser “Hr. Ms. De Zeven Provinciën” van de Koninklijke Marine. Tussen 1956 en 1964 heeft de Marine Luchtvaartdienst 22 stuks Seahawks van het type FGA50 in gebruik gehad. De vliegtuigen waren ingedeeld bij de Squadron 3 en 860, onder de nummers 6-50 tot 6-71, later omgenummerd naar 111 tot 131. Beide squadrons rouleerden tussen het vliegkamp Valkenburg en het vliegdekschip “Hr. Ms. Karel Doorman”. Het was de enige operationele straaljager die bij de Marine Luchtvaartdienst heeft gediend. De “Hr. Ms. De Zeven Provinciën” was een Nederlandse lichte kruiser van de Zeven Provinciën-klasse. Samen met het zusterschip “Hr. Ms. De Ruyter” waren ze reeds voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog op stapel gezet. Echter pas op 17 december 1953 wordt De Zeven Provinciën in dienst genomen. Het was de laatste kruiser die dienstdeed in de Nederlandse marine en in 1975 werd zij uit dienst genomen.

Hawker Seafury (Bestelnr. MLD-11)

2017

Hawker Seafury F. mk60    

Hawker Seafury 6-8 (Bestelnr. MLD-10)

2014

De Hawker Seafury, een deklandingsjager, was in gebruik op het vliegkampschip “Hr. Ms. Karel Doorman” en gestationeerd op Vliegkamp Valkenburg in de jaren '50. Het op dit schilderij afgebeelde vliegtuig verongelukte na een noodlottig ongeval op 24 oktober 1955 op Vliegkamp Valkenburg.

B 25 Mitchell (Bestelnr. MLD-130)

2016

North American B25-C Mitchell Deze North American B25 Mitchell (2-5) was in dienst bij de Marine Luchtvaartdienst vanaf 1947. 1953 is het jaar dat de B25 werd afgeschreven en de onderzeeboot “Hr. Ms. Zeeleeuw” S803 in dienst werd genomen. Een rendez-vous dus tussen oud en nieuw.

Gloster Meteor T7 (Bestelnr. MLD- 120)

2016

Gloster Meteor T. Mk7 6 stuks Gloster Meteor T. Mk7 lesvliegtuigen had de Marine Luchtvaartdienst tussen 1957 en 1961 in gebruik op Vliegkamp Valkenburg. Deze deden dienst voor de opleiding van de toenmalige Sea Hawk piloten en zijn later overgenomen door de Koninklijke Luchtmacht.

Grumman-Avenger TBM-3W2 en TBM-3E1 (Bestelnr. MLD-110)

2016

Grumman Avenger De Grumman Avenger TBM-3W2 was te herkennen aan de grote radarbult onder de romp, de radar was bestemd voor het op lage hoogte opsporen van onderzeeboten. Deze Avenger, ook wel ‘Hunter’ genoemd, had een 4-koppige bemanning. Als er door deze ‘Hunter’ contact was gemaakt met een doelwit kwam de andere Avenger, de TBM-3E2 in actie om vervolgens het object te kunnen vernietigen. Deze uitvoering kreeg dan ook de bijnaam ‘Killer’. De Avenger was in dienst bij de MLD van 1954 tot 1961.

Beechcraft TC45j Navigator (Bestelnr. MLD-40)

2015

Beechcraft TC-45j Navigator. Deze vliegtuigen hebben dienst gedaan bij de Marine Luchtvaartdienst van 1953 tot 1974. Zij werden gebruikt bij VSQ5 voor opleiding van vliegers, waarnemers en telegrafisten.  

Lockheed PV-2 Harpoon (Bestelnr. MLD-100)

2015

Lockheed PV-2 Harpoon  De MLD hoopte rond 1950 beschikking te krijgen over de Lockheed P2V-5 Neptunes. Indertijd was dit type het modernste vliegtuig op het gebied van onderzeeboot-bestrijding. Dit toestel was toen echter op korte termijn niet beschikbaar zodat er door de Verenigde Staten als tussenoplossing 18 stuks PV-2 Harpoons aan de MLD ter beschikking werden gesteld. Tussen september en november 1951 arriveerden de 18 Harpoons gefaseerd op vliegkamp Valkenburg. Door gemis aan diverse elektronische apparatuur bleek de Harpoon echter niet echt geschikt voor onderzeeboot bestrijding en werd daarom begin 1954 vervangen door de Lockheed P2V-5 Neptune. De Harpoon werd bij VSQ8 tot 1955 gebruikt voor OSRD (opsporing en redding) vluchten. In de periode 1955 – 1956 werden de Harpoons na een algehele revisie overgedragen aan Portugal.

Grumman S2F Tracker (Bestelnr. MLD-71)

2014

De Grumman S-2 Tracker, in dienst van 1960-1971, was een langeafstandspatrouillevliegtuig. Het was bestemd voor onderzeebootopsporing en bestrijding. Het toestel opereerde vanaf het vliegkampschip Karel Doorman, vliegkamp Valkenburg en Vliegveld Hato op Curaçao.

Grumman S2F Tracker (Bestelnr. MLD-70)

2014

De Grumman S-2 Tracker, in dienst van 1960-1971, was een langeafstandspatrouillevliegtuig. Het was bestemd voor onderzeebootopsporing en bestrijding. De Grumman Tracker opereerde vanaf het vliegkampschip Karel Doorman, vliegkamp Valkenburg en Vliegveld Hato op Curaçao.

Lockheed P2V5 Neptune (Bestelnr. MLD-50)

2014

De Lockheed P2V-5 “Neptune” was een lange afstand bommenwerper en was gestationeerd op vliegkamp Valkenburg. Het werd gebruikt in de jaren 1954 tot 1960 als patrouillevliegtuig, voor opsporing en redding vluchten en voor onderzeebootbestrijding. (Dit vliegtuig werd in deze periode gevlogen door mijn vader)

Lockheed SP2H Neptune (Bestel nr. MLD-91)

2021

Lockheed Neptune 218 van de Marine Luchtvaartdienst staat klaar voor een patrouillevlucht

Lockheed P2V7B Neptune (Bestelnr. MLD-81)

2020

De Lockheed P2V-7B met de registratie 208 van de Marine Luchtvaartdienst in Nederlands Nieuw-Guinea, afgebeeld tijdens het uitvoeren van een Kampongverkenningsvlucht. Het “kampongsein” van de kampong op het water, bestond uit twee witgeschilderde boomstammen. Hier staat het op veilig; geen vijandelijke activiteit.

Lockheed P2V7B Neptune (Bestelnr. MLD-80)

2014

De Lockheed P2V7B Neptune opereerde vanaf vliegveld Boroekoe op het eiland Biak op Nederlands Nieuw-Guinea. Het werd in de jaren 1961-1962 gebruikt als patrouillevliegtuig en als gevechtsvliegtuig. Dit vliegtuig was speciaal voor Nederlands Nieuw-Guinea uitgerust met een gevechtsneus.

Lockheed SP2H Neptune (Bestelnr. MLD-90)

1992

De Lockheed SP2H Neptune was gestationeerd op vliegkamp Valkenburg in de jaren 1962-1982. Het werd gebruikt als patrouillevliegtuig, voor opsporing, reddingsvluchten en voor onderzeebootbestrijding. Na hun dienst in Nederland Nieuw-Guinea werd het type geüpdatet van P2V-7B naar SP-2H. (Dit vliegtuig werd in deze periode gevlogen door mijn vader)

Fairey Firefly NF .Mk.V (Bestelnr. MLD-20)

2013

In 1955 werd squadron 7 opgericht om dienst te doen in Nederlands Nieuw-Guinea en gestationeerd op vliegveld Boroekoe op het eiland Biak. Voornaamste taak waren patrouillevluchten en optreden tegen Indonesische infiltrerende vliegtuigen. Deze Fireflies werden voorzien van de registraties 005 t/m 017 met op het staartvlak de letter “B” van Biak. In december 1961 werd squadron 7 buiten dienst gesteld en afgeschreven. Dit specifieke vliegtuig met de registratie 016 werd na de soevereiniteitsoverdracht met Indonesië in brand gestoken zodat het niet in verkeerde handen zou vallen.

Fairey Firefly Nose (Bestelnr. MLD-21)

1996

De neus van de Fairey Firefly 016. Voor de laatste operationele vluchten werd de neus van dit vliegtuig kleurrijk opgeschilderd met een haaienbek. Hierna werden deze vliegtuigen afgeschreven.