vliegtuigen van De Marine Luchtvaartdienst

uit 1992 tot 2020 (klik op de afbeelding om het werk groter te bekijken)
stuur een bericht naar de kunstenaar

Lockheed P2V7B Neptune (Bestelnr. MLD-81)

2020

De Lockheed P2V-7B met de registratie 208 van de Marine Luchtvaartdienst in Nederlands Nieuw Guinea op Kampongverkenningsvlucht. Het kampongsein van de kampong op het water, bestaande uit twee wit geschilderde boomstammen, staat hier op veilig; geen vijandelijke aktiviteit.            

Martin PBM-5a Mariner (Bestnr. MLD-60)

2015

Martin PBM-5a Mariner Dit amfibi vliegtuig was in dienst bij VSQ8 en VSQ321 van de Mariner Luchtvaartdienst van 1955 tot 1959 en gestationeerd op vliegveld Valkenburg en op Vliegveld Boroekoe op het eiland Biak. De Mariner was niet erg succesvol zoals zijn voorganger de Catalina. Van de 17 Mariners verongelukte er 6, de meeste met dodelijke afloop en kreeg dan ook de reputatie van "the Crew killer"  

Martin Mariner PBM-5A (Bestelnr. MLD-61)

2019

De Martin Mariner PBM-5A van SQN 321 op kampong verkenning in Nederlands Nieuw Guinea (1957) Hierbij een ontmoeting met de Hr.Ms. Evertsen F803. Deze Mariner P303  is verongelukt tijdens een ferryvlucht  van Biak (NNG) naar Nederland bij Abadan Iran (voorheen Perzie) dd 10-9-1958

Consolidated PBY-5A Catalina (Bestelnr. MLD-31)

2018

Consolidated PBY-5A Catalina

PBY-5A Consolidated Catalina (Bestelnr. MLD-30)

2014

De PBY-5A Catalina vliegboot (amfibie) werd gebruikt vanaf de waterbasis Sorido te Biak 1953-1957, een eiland in Nederlands Nieuw Guinea.  Het werd gebruikt als patrouille vliegtuig en voor  transport en reddingsvluchten.

Hawker Seahawk FGA 50 (Bestelnr. MLD-140)

2018

Hawker Seahawk FGA 50 Op dit schilderij is een rendezvous te zien tussen de Seahawk 6-61en de kruiser ‘De Zeven Provinciën’ van de Koninklijke Marine. De Koninklijke Marine heeft van 1956 tot en met 1964 Seahawks van het type FGA50 in gebruik gehad. Er zijn 22 toestellen gekocht. De vliegtuigen waren ingedeeld bij de Squadron 3 en 860, onder de nummers 6-50 tot 6-71, later omgenummerd naar 111 tot 131. Beide squadrons rouleerden tussen het vliegkamp Valkenburg en het vliegdekschip Karel Doorman. Het was de enige straaljager die de Koninklijke Marine in bezit heeft gehad. (bron Wikipedia) De Hr. Ms. De Zeven Provinciën (C802) was een Nederlandse lichte kruiser van de De Zeven Provinciënklasse die samen met het zusterschip Hr. Ms. De Ruyter voor de Tweede Wereldoorlog op stapel waren gezet. Pas op 17 december 1953 wordt De Zeven Provinciën in dienst genomen. Het was de laatste kruiser die dienstdeed in de Nederlandse marine, in 1975 werd zij uit dienst genomen. (bron Wikipedia)  

Hawker Seafury (Bestelnr. MLD-11)

2017

Hawker Seafury F. mk60    

Hawker Seafury 6-8 (Bestelnr. MLD-10)

2014

Hawker Seafury, een deklandingsjager, gebruikt op het vliegkampschip Karel Doorman en gestationeerd op Vliegveld Valkenburg in de jaren '50. Dit specifieke vliegtuig verongelukte na een noodlottig ongeval op 24 oktober 1955 op Vliegveld Valkenburg.

B 25 Mitchell (Bestelnr. MLD-130)

2016

North American B25-C Mitchell Deze North American B25 Mitchell (2-5)  was in dienst bij de Marine Luchtvaart Dienst vanaf 1947. In 1953 werd de B25  afgeschreven en de onderzeeboot Zeeleeuw S803 in dienst genomen. Een rendez vous tussen oud en nieuw.

Gloster Meteor T7 (Bestelnr. MLD- 120)

2016

Gloster Meteor T. Mk7 De Marine Luchtvaart Dienst had tussen 1957 en 1961 6 stuks Gloster Meteor T. Mk7 in gebruik op Vliegveld Valkenburg voor de opleiding van de toenmalige Sea Hawk piloten, deze Meteors zijn destijds overgenomen van de Koninklijke Luchtmacht.

Grumman-Avenger TBM-3W2 en TBM-3E1 (Bestelnr. MLD-110)

2016

Grumman Avenger Grumman Avenger TBM-3W2: Deze was te herkennen aan de grote radarbult onder de romp, de radar was bestemd voor het op lage hoogte opsporen van onderzeeboten.             Deze Avenger werd ook wel ‘Hunter’ genoemd en had een 4 koppige bemanning. Als er door deze ‘Hunter’ contact was gemaakt met een doelwit kwam de andere Avenger, de TBM-3E2 in actie om vervolgens het object te kunnen vernietigen, deze uitvoering kreeg dan ook de bijnaam ‘Killer’. De Avenger was in dienst bij de  MLD van 1954 tot 1961

Beechcraft TC45j Navigator (Bestelnr. MLD-40)

2015

Beechcraft TC-45j Navigator. Deze vriegtuigen hebben dienst gedaan bij de Marine Luchtvaartdienst van 1953 tot 1974 zij werden gebruikt bij VSQ5 voor opleiding van vliegers, waarnemers en telegrafisten.    

Lockheed PV-2 Harpoon (Bestelnr. MLD-100)

2015

Lockheed PV-2 Harpoon  De MLD hoopte rond 1950 beschikking te krijgen over de Lockheed P2V-5 Neptunes. Indertijd was dit type het modernste vliegtuig op het gebied van onderzeeboot-bestrijding. Dit toestel was toen echter op korte termijn niet beschikbaar zodat er door Amerika als tussenoplossing 18 stuks PV-2 Harpoons aan de MLD ter beschikking werden gesteld. Tussen september en november 1951 arriveerde gefaseerd de 18 Harpoons op  vliegveld Valkenburg. Door gemis aan diverse elektronische apparatuur bleek de Harpoon niet echt geschikt voor onderzeeboot bestrijding en werd daarom begin 1954 vervangen door de Lockheed P2V-5 Neptune. De Harpoon werd bij VSQ8 tot 1955 gebruikt voor OSRD (opsporing en redding) vluchten. In de periode 1955 – 1956 werden de Harpoons na algehele revisie overgedragen aan Portugal.

Grumman S2F Tracker (Bestelnr. MLD-71)

2014

De Grumman S-2 Tracker 1960-1971 was een langeafstandspatrouillevliegtuig bestemd voor de onderzeebootopsporing en bestrijding. Het toestel  werd gebruikt vanaf het vliegkampschip Karel Doorman, vliegveld Valkenburg en Vliegveld Hato op Curacao.

Grumman S2F Tracker (Bestelnr. MLD-70)

2014

De Grumman S-2 Tracker  1960-1971 was een langeafstandspatrouillevliegtuig bestemd voor de onderzeebootopsporing en bestrijding. Het toestel  werd gebruikt vanaf het vliegkampschip Karel Doorman, vliegveld Valkenburg en Vliegveld Hato op Curacao.

Lockheed P2V5 Neptune (Bestelnr. MLD-50)

2014

De Lockheed P2V-5 Neptune was een lange afstand bommenwerper en was gestationeerd op vliegveld Valkenburg. Het werd gebruikt in de jaren 1954 tot 1960 als patrouille vliegtuig, voor opsporing en reddingsvluchten en voor onderzeebootbestrijding. (Dit vliegtuig werd in deze perode gevlogen door mijn vader)

Lockheed P2V7B Neptune (Bestelnr. MLD-80)

2014

Lockheed P2V7B Neptune werd gebruikt op de vliegveld Boroekoe op het eiland Biak op Nederlands Nieuw Guinea.  Het werd gebruikt als patrouille vliegtuig en als gevechtsvliegtuig.  Dit in de jaren 1961-1962. Dit vliegtuig was speciaal voor Nederlands Nieuw Guinea uitgerust met een gevechtsneus.

Lockheed SP2H Neptune (Bestelnr. MLD-90)

1992

De Lockheed SP2H Neptune was gestationeerd op vliegveld Valkenburg in de jaren 1962-1982. Het werd gebruikt als patrouille vliegtuig, voor opsporing, reddingsvluchten en voor onderzeebootbestrijding. Na hun dienst in Nederland Nieuw Guinea werd het type geupdate van P2V-7B naar SP-2H (Dit vliegtuig werd in deze periode gevlogen door mijn vader)

Fairey Firefly NF .Mk.V (Bestelnr. MLD-20)

2013

In 1955 werd squadron 7 opgericht om dienst te doen in Nederlands Nieuw-Guinea en gestationeerd op vliegveld Boroekoe Biak, met als voornaamste taak patrouillevluchten en optreden tegen Indonesische infiltrerende vliegtuigen.
Deze Fireflies werden voorzien van de registraties 005 t/m 017 met op het staartvlak de letter “B” van Biak. In december 1961 werd squadron 7  buiten dienst gesteld en afgeschreven.  Dit Specifieke vliegtuig met de registratie 016 werd na de soevereiniteitsoverdracht met Indonesië in brand gestoken zodat het niet in verkeerde handen zou vallen.

Fairey Firefly Nose (Bestelnr. MLD-21)

1996

De neus van de Fairey Firefly 016. Voor de laatste vluchten werd de neus van dit vliegtuig kleurrijk opgeschilderd met een haaienbek. Hierna werden deze vliegtuigen afgeschreven.