Vliegtuigen van de koninklijke Luchtmacht

uit 2009 tot 2023 (klik op de afbeelding om het werk groter te bekijken)
stuur een bericht naar de kunstenaar

C47 Dakota X11 in het Carstensz gebergte (Bestelnr. KLU-160)

2023

Deze C47 Dakota van de Koninklijke luchtmacht met Registratie nr. X11 werd op 28 Juni 1962 vermist. Bij toeval  werd de X11 in 1969 pas teruggevonden door een missionaris die in het Carstensz gebergte van Nederlands Nieuw Guinea met een vliegtuigje op missie was. De wrakstukken lagen op een hoogte van 4160 meter tegen een berghelling. Er werdt gezegd dat in dit onherbregzame gebied de plek niet te bereiken was en dat de bemanning  en de wrakstukken niet geborgen kon worden.  De zoon van de boordwertuigkundige is om de bemanning te kunnen bergen alleen op expedie gegaan en heeft uiteindelijk de plek bereikt. (Lees verder Dakota X11 Internet.)

North American AT-16 Harvard (Bestelnr KLU-140)

2022

De North American AT-16 Harvards werden gebruikt vanaf 1947 t/m 1964 voor de voorgezette vliegers opleiding vanaf vliegbasis Gilze Rijen, de B-8 werdt in 1964 gesloopt.

Piper Supercub L-21 (Bestelnr. KLU-150)

2022

Deze Piper Supercub met registratienummer R-123 is op 27 september 1965 neergestort op de Ermelose Heide, waarbij beide inzittenden om het leven kwamen. Dit schilderij is in opdracht gemaakt.

Lockheed F 104 G Starfighter (Bestelnr. KLU-92)

2022

Deze F104 G Starfigter met registratie D-8114  wordt momenteel op vliegbasis Volkel gerestaureerd.  

Bakboordwiel van landingsgestel Lockheed F104 Starfighter (Bestelnr.KLU-91)

2020

Bakboordwiel van landingsgestel Lockheed F104 Starfighter.

Lockheed F104G Starfighter (Bestelnr. KLU-90)

2016

De Lockheed F- 104G Starfighter was het eerste supersonische vliegtuig van de Koninklijke Luchtmacht. De KLu ontving 120 eenzits en 18 tweezits Starfighters en waren in dienst van 1962 tot 1984.

Hawker Hunter Mk4 (Bestelnr.KLU-130)

2020

Twee Hawker Hunters Mk4 van 322 SQN boven een eilandengroep van Nederlands Nieuw Guinea, beide met de vlag van Papoea Barat (West Papoea) op de staart. Deze twee Hunters, de N-110 en N-111 zijn de enige twee die kortstondig in 1962 met deze afbeelding op de staart gevlogen hebben.

Twee Nederlandse F16's (Bestelnr.KLU-82)

2019

Twee vroege Nederlandse F16's boven Burg Hohenzollern.

General Dynamics F16 (Bestelnr. KLU-80)

2015

De F-16 Fighting Falcon werd in de jaren 70 gekozen als opvolger van zowel de F104 Starfighter, als de NF-5 Freedom Fighter. Vliegbasis Leeuwarden (Squadron 322 en 323) werd in 1979 als eerste uitgerust met dit type waarna in de daarop volgende jaren ook vliegbases Twente en Volkel (Squadron 306-312 en 313). Bescherming van het grondgebied van het Koninkrijk der Nederlanden en deelname aan strategische luchtoperaties zijn de hoofdtaken van de F-16. De F-16’s hebben verschillende updates ondergaan en hebben geleid tot de versie die nu nog operationeel is. Na een lange en succesvol periode bij de Koninklijke Luchtmacht zal hij medio 2023 uit gefaseerd worden.

General Dynamics F16 (Bestelnr. KLU-81)

2014

General Dynamics F16

Boeing AH-64D Apache (Bestelnr. KLU-71)

2018

Een Boeing AH-64D Apache van het Defensie Helikopter Commando (DHC) van de Koninklijke Luchtmacht vertrekt voor een missie in de provincie Uruzgan (Afghanistan).

Boeing AH-64D (bestelnr. KLU-70)

2014

De Boeing AH-64D “Apache” Gevechtshelikopter is in de jaren ’70 ontwikkeld in opdracht van de US Army. Geleerde lessen uit Vietnam moesten verwerkt worden in het ontwerp (als een verlengde van de AH-1 “Cobra”), maar vooral was er vraag naar een systeem dat een antwoord had op het vraagstuk van de Sovjet-opmars over de Duitse Laagvlakten. Snel zware- en een veelvoud van wapens op een plaats te kunnen brengen tegen Sovjet pantserlegers, die daar een doorbraak zouden proberen te forceren. Na de periode van de Koude Oorlog heeft de Apache helikopter effectief gediend in praktisch alle conflicten waar de Westerse wereld bij betrokken was. Hierbij veelal de rol vervullend van sensor platform en directe ondersteuning van de troepen op de grond. De Apache helikopter heeft zich in Afghanistan vele malen bewezen als onmisbaar en laatste redmiddel voor grondtroepen in nood. Ook in Mali beschermde de Apache helikopter (onder VN-vlag) de verschillende Nationaliteiten die “blauwhelmen” leverden aan de missie MINUSMA, om een bijdrage te leveren aan de stabiliteit van het land.

Beechcraft AT-7 en Noorduyn AT-16 Harvard. (Bestelnr. KLU-120)

2018

Beechcraft AT-7 Van dit vliegtuig werden de eerste exemplaren in 1950 ontvangen uit Amerikaanse surplus-voorraden. De toestellen werden gebruikt voor de opleiding van bemanningsleden van meermotorige vliegtuigen en waren ingedeeld bij de AVOT (Aanvullende Vlieg Opleidingen Tweemotorigen) en later ook bij de TransVA en diens opvolger, het 334 squadron. De laatste Beechcrafts werden in 1959 afgevoerd van de sterkte. Noorduyn AT-16 Havard. Deze toestellen werden na de tweede wereldoorlog in grote aantallen overgenomen van diverse landen zoals Engeland, Zuid Afrika en Canada. De Harvards deden dienst bij de Voortgezette Vliegopleiding op Gilze-Rijen. In de loop van 1962 werden de toestellen buiten dienst gesteld.

Gloster Meteor Mk8 (Bestelnr. KLU-110)

2018

Twee Gloster Meteors Mk 8 van 326 SQN van de Koninklijke Luchtmacht boven het rivierengebied.

Northrop NF5-A (Bestelnr.KLU-100)

2017

Northrop NF5-A 

North American F-86K Sabre (Bestelnr. KLU-40)

2019

De North American F-86K “Sabre” werd ook wel de "Kaasjager" genoemd. Deze vliegtuigen werden in het kader van de MDAP regeling geleverd en kwamen in Oktober 1955 aan In Nederland. Het was een goedaardig vliegtuig zonder kwade streken. Deze toestellen hebben tot 1964 gevlogen en zijn toen afgeschreven. Dit specifieke toestel staat in het Nationaal Militair Museum te Soesterberg.

Republic F84F Thunderstreak. (Bestelnr. (KLU-51)

2015

Deze Republic F84F “Thunderstreak” met de Amerikaanse registratie FS- 708, werd in januari 1956 van de United States Air Force overgenomen. Tijdens schietoefeningen op Vlieland kreeg dit toestel motorproblemen en verongelukte in de Eierlands polder op Texel in Mei 1966, waarbij de vlieger om het leven kwam.

Republic F84F Thunderstreak. (Bestelnr. (KLU-50)

2011

De Republic F84F Thunderstreak is een in Amerika gebouwde straaljager. Dit type heeft bij de Koninklijke Luchtmacht van 1955 tot 1970 dienstgedaan als luchtverdediging jager in de tijd van de koude oorlog. In de jaren ’50 en ’60 gold de “Streak” als de ruggengraat van de Tactische luchtstrijdkrachten van de NAVO en ons land in het bijzonder. Op 21 december 1970 vond de laatste officiële vlucht met een KLu “Streak” plaats. Daarna kregen diverse machines nog een nieuwe carrière als poortwachter en instructietoestel. Het hier geschilderde vliegtuig vliegt nog met de oude kleuren dat tot 1959 gevoerd werd, na 1959 vlogen alle “Tunderstreaks” in camouflagekleuren.

Supermarine Spitfire Mk9 (Bestelnr. KLU-10)

2015

De Supermarine Spitfire Mk9. Deze Spitfire werd in 1948 aangekocht door de Koninklijke Luchtmacht en ingedeeld bij 322 SQN met registratie H-25 in Nederlands-Indië. Na terugkeer in Nederland werd het ingedeeld bij de Nederlandse 'Jacht Vlieg School'. Na een landingsongeval in November 1949 ging ze naar Fokker voor reparaties. In April 1951 kreeg ze de registratie 3W-17 en vervolgens in 1953 buiten dienst gesteld.

Aerospatiale Alouette III (Bestelnr. (KLU-60)

2014

De Aerospatiale Alouette III werd door de Koninklijke Luchtmacht ingezet voor de Landmacht ten behoeve van verkenningsvluchten en artillerie-vuurleiding. Tevens werden verbindings- en transporttaken met dit type uitgevoerd.

Lockheed T33a (Bestelnr. KLU-31)

2022

Twee Lockheed T33A's van het demonstratieteam Whisky Four. De M-46 en M-57 die beide zijn verongelukt op vliegbasis Woensdrecht op 8 juni 1965 tijdens een open dag. Hierbij kwamen beide vliegers t.w. kaptinein R. Liem en kapitein H. Sommer om het leven. Ik was als jongen van 13, samen met nog 20.000 andere bezoekers, getuige van dit verschrikkelijke drama.

Lockheed T33-A (Bestelnr.KLU-30)

2010

De Lockheed T33-A werd voornamelijk gebruikt als trainingsvliegtuig bij aanvankelijk 313 SQN op vliegbasis Volkel en later bij de Transitie Vlieg Opleiding op de vliegbases Woensdrecht en Twente.

Republic F84E Thunderjet (Bestelnr. KLU-20)

2009

In 1951 ontving de Koninklijke Luchtmacht uit Amerika 186 van deze Thunderjets. Door zijn vorm werd hij het vliegende colaflesje genoemd. Deze jagers zijn in 1956 buiten dienst gesteld.