Vliegtuigen van de koninklijke Luchtmacht

uit 2009 tot 2019 (klik op de afbeelding om het werk groter te bekijken)
stuur een bericht naar de kunstenaar

Twee Nederlandse F16's boven Burg Hohenzollern. (Bestelnr.KLU-82)

2019

Twee vroege Nederlandse F16's boven Burg Hohenzollern.

General Dynamics F16 (Bestelnr. KLU-80)

2015

De F-16 Fighting Falcon werd in de jaren 70  gekozen tot de opvolger van de F104 Starfighter en de NF-5 Freedom Fighter. Vliegbasis Leeuwarden (Squadron  322 en 323) werd als eerste in 1979 uitgerust met dit type waarna in de daarop volgende jaren ook vliegbasis Twente en Volkel (Squadron 306-312 en 313)  met de F-16 werd uitgerust. Deelname aan strategische luchtoperaties zijn de hoofdtaken van de F-16. De F-16’s hebben verschillende updates ondergaan en hebben geleid tot de versie die nu nog operationeel is. Na een succesvol gebruik bij de Luchtmacht is hij nu aan het eind van zijn carrière gekomen.

General Dynamics F16 (Bestelnr. KLU-81)

2014

General Dynamics F16

Boeing AH-64D Apache (bestelnr. KLU-71)

2018

Een nederlandse Boeing AH-64D Apache tijdens de start in Afganistan

Boeing AH-64D (bestelnr. KLU-70)

2014

De Boeing AH-64D “Apache” Gevechtshelikopter is oorspronkelijk ontworpen om op de Duitse laagvlakten oprukkende Russische tanks en legereenheden aan te vallen en uit te schakelen. In alle conflicten vanaf de tweede Golfoorlog een cruciale rol gespeeld als wapensysteem ten behoeve van “Close Air Support” (ook binnen de Nederlandse krijgsmacht).
De Apache heeft zich in Afghanistan vele malen bewezen als onmisbaar en laatste redmiddel voor grondtroepen in nood.
Ook nu in Mali beschermt de Apache onder VN-vlag de vele verschillende Nationaliteiten die “blauwhelmen” leveren om een bijdrage te leveren aan de stabiliteit van het land.

Beechcraft AT-7 en Noorduyn AT-16 Harvard. (bestelnr. KLU-120)

2018

Beechcraft AT-7 De eerste exemplaren werden in 1950 ontvangen uit Amerikaanse surplus-voorraden. De toestellen werden gebruikt voor de opleiding van bemanningsleden van meermotorige vliegtuigen en waren ingedeeld bij de AVOT (Aanvullende Vlieg Opleidingen Tweemotorigen) en later ook bij de TransVA en diens opvolger, het 334 squadron. De laatste Beechcrafts werden in 1959 afgevoerd van de sterkte.  Noorduyn AT-16 Havard. Deze toestellen werden na de tweede wereldoorlog in grote aantallen overgenomen van diverse landen zoals Engeland, Zuid Afrika en Canada. De Harvards deden dienst bij de Voortgezette Vliegopleiding op Gilze-Rijen.  In de loop van 1962 werden de toestellen buiten dienst gesteld.

Gloster Meteor Mk8 (Bestelnr. KLU-110)

2018

Twee Gloster Meteors Mk 8 van 326 SQN van de Koninklijke Luchtmacht boven het rivierengebied.

Northrop NF5-A (Bestelnr.KLU-100)

2017

Northrop NF5-A 

Lockheed F104G Starfighter (Bestelnr. KLU-90)

2016

De Lockheed F- 104G Starfighter was het eerste supersonische vliegtuig van de Koninklijke Luchtmacht. De KLu ontving 120 eenzits en 18 tweezits Starfighters en waren in dienst van 1962 tot 1984.

North American F-86K Sabre (Bestelnr. KLU-40)

2019

North American F-86K Sabre. Oook wel "Kaasjager" genoemd. Deze vliegtuigen werden in het kader van de MDAP regeling geleverd en kwamen in Oktober 1955 aan In Nederland. Het was een goedaardig vliegtuig zonder kwade streken. Deze toestellen hebben tot 1964 gevlogen en werden toen afgeschreven. Dit specifieke toestel staat in het Militair Museum te Soesterberg.

Republic F84F Thunderstreak. (Bestelnr. (KLU-51)

2015

Deze Repuplic F84F Thunderstreak met de Amerikaanse registratie FS- 708, werd in januari 1956 van de United States Air Force overgenomen. Tijdens schietoefeningen op Vlieland kreeg dit toestel motorproblemen en verongelukte in de Eierlandse polder op Texel in Mei 1966, waarbij de vlieger om het leven kwam.

Republic F84F Thunderstreak. (Bestelnr. (KLU-50)

2011

De Republic F84F Thunderstreak, een in Amerika gebouwde  straaljager. Dit type heeft van 1955 tot 1970 dienst gedaan als luchtverdedigings jager in de tijd van de koude oorlog. In de jaren ’50 en ’60 gold de “Streak” als de ruggegraat van de Taktische luchtstrijdkrachten van de NAVO en ons land in het bijzonder. Op 21 december 1970 vond de laatste officiele vlucht met een KLU “Streak” plaats. Daarna kregen diverse machines nog een nieuwe carrière als poortwachter en instructietoestel. Het hier geschilderde vliegtuig vliegt nog met de oude kleuren dat tot 1959 gevoerd werd, na 1959 vlogen alle “Tunderstreaks” in camouflagekleuren  

Supermarine Spitfire Mk9 (Bestelnr. KLU-10

2015

Supermarine Spitfire Mk9. In 1948 werd deze Spitfire aangekocht door de Koninklijke Luchtmacht waar het vliegtuig werd ingedeeld bij 322 SQN met registratie H-25 in Nederlands-Indie. Na terugkeer in Nederland werd het ingedeeld bij de Nederlandse 'Jacht Vlieg School'. Na een landingsongeval in November 1949 ging ze naar Fokker voor reparaties.  In April 1951 krijgt ze de registratie 3W-17 en word in 1953 buiten dienst de gesteld.

Aerospatiale Alouette III (Bestelnr. (KLU-60)

2014

De Aerospatiale Alouette III werd door de Koninklijke Luchtmacht ingezet voor de Landmacht ten behoeve van verkenningsvluchten en artillerie-vuurleiding. Tevens werden verbindings- en transporttaken met dit type uitgevoerd.

Lockheed T33-A (Bestelnr.KLU-30)

2010

De Lockheed T33-A werd voornamelijk gebruikt als trainingsvliegtuig bi aanvankelijk 313 SQN op Volkel en later bij de Transitie Vlieg Opleiding op Woensdrecht en Twente.

Republic F84E Thunderjet (bestelnr. KLU-20)

2009

Uit Amerika ontving de Luchtmacht in 1951,  186 van deze Thunderjets. Door zijn vorm werd hij het vliegende cola flesje genoemd.deze jagers zijn in 1956 buiten dienst gesteld.